·
Спілкування на рівних. Рівень очей.
·
Попросити дитину вас чому-небудь навчити.
·
Запитувати в дітей поради.
·
Запитувати в дитини про її річ і стукатися
до неї в кімнату.
·
Просити допомоги в чому-небудь. Після
цього не критикувати.
·
Давати посильні доручення-з відомим
успіхом.
·
Схвалення взагалі (у цілому).
·
Підтримка у важкій ситуації (навести
приклад із власного життя знайти три позитивних моменти — оптимістичний погляд
на життя).
·
Не сюсюкати з дитиною. Розмовляти як з
дорослим.
·
Зустрічати як кращого друга і проводжати.
·
Якщо ви не праві, просіть вибачення.
·
Дозволяйте дитині виражати свої почуття і
діліться своїми.
·
Дозволяйте робити дітям помилки і
зустрічатися з їхніми наслідками (негативний досвід — це теж досвід).
·
100 %-ва увага мінімум 15 хвилин щодня.
·
Концентруйте увагу не на помилці, а на
тому, як вийти зі складної ситуації.
·
Тілесний контакт 2—3 рази на день мінімум.
·
·
Накази, команди, що заперечують почуття.
(Дитина плаче, розбила коліно, дорослі: «Припини плакати!» — образа в дитини
гарантована.)
·
Попередження, застереження, погрози.
(«Якщо ти ще раз упадеш у цю калюжу...».)
·
Моралі, проповіді («Учитися — це твій
обов'язок» і т. д. Такі моралі викликають нудьгу, а потім і агресію).
·
Поради і готові рішення («Я б на твоєму
місці...»). Такі поради дратують дитину.
·
Докази, нотації та висновки («У твоєму
віці треба б знати...»). Нотації приводять до бажання боротьби і помсти.
·
Критика, догани, обвинувачення («Усе через
тебе...») приводять до уникання невдачі, низької самооцінки.
·
Оціночна похвала (не хвалити, а говорити:
«Я вважаю тебе...», «Мені подобається...»).
·
Обзивання і висміювання (навіть
жартівливі).
·
Здогади та інтерпретація.
·
Випитування та розслідування.
·
Співчуття на словах, чутки.
·
Віджартування, відхід від розмови.
·
Дитина формується під впливом того
оточення, в якому зростає.
·
Дитина, що зростає в оточенні критики,
навчається засуджувати.
·
Дитина, що зростає в оточенні ворожості,
стане агресивною.
·
Дитина, що зростає в страху, буде всього
боятися.
·
Дитина, що зростає в оточенні жалості,
навчиться співчувати самій собі.
·
Дитина, що зростає в оточенні глузувань,
стане сором'язливою і боязкою.
·
Дитина, що зростає в атмосфері заздрості,
заздритиме.
·
Дитина, що зростає в оточенні заохочення,
навчиться бути впевненою у собі.
·
Дитина, що зростає в атмосфері терпимості,
навчиться бути терплячою.
·
Дитина, що зростає в атмосфері любові,
навчиться любити.
·
Дитина, що зростає в оточенні схвалення,
навчиться подобатися самій собі.
·
Дитина, що зростає в атмосфері визнання,
навчиться бути цілеспрямованою.
·
Дитина, що зростає в атмосфері
великодушності, буде щедрою.
·
Дитина, що зростає в оточенні чесності та
справедливості, навчиться бути правдивою і справедливою.
·
Поради для батьків
агресивних дітей
При взаємодії з
агресивною дитиною:
·
приймайте дитину такою, яка вона є;
·
висувайте до дитини свої вимоги,
враховуйте не свої бажання, а її можливості;
·
розширюйте кругозір дитини;
·
включайте дитину до спільної діяльності,
підкреслюючи її значимість у виконуваній справі;
·
ігноруйте легкі прояви агресивності, не
фіксуйте на них увагу оточуючих.
·
Боротися з агресивністю потрібно
терпінням. Це найбільша чеснота, яка тільки може бути в батьків і вчителів.
·
Поясненням. Підкажіть дитині, чим цікавим
вона може зайнятися.
·
Заохоченням. Якщо ви хвалите свого
вихованця за гарне поводження,; то це розбудить у ньому бажання ще раз почути
цю похвалу.
Поради для батьків
дітей, які відчувають страхи
Якщо дитина відчуває
страхи:
·
приймайте дитину такою, яка вона є, даючи
їй можливість змінитися;
·
розвивайте в дитині позитивні емоції,
частіше даруйте їй свій час і увагу;
·
з розумінням ставтеся до переживань і
страхів дитини; не висміюйте
·
їх і не намагайтеся рішучими методами
викорінити цей страх;
·
заздалегідь програвайте з дитиною
ситуацію, що викликає страх.
Поради для батьків
дітей, схильних до брехні
Якщо дитина бреше,
додержуйтеся таких правил:
·
частіше хваліть дитину, заохочуйте її за
гарні вчинки;
·
якщо ви впевнені, що дитина бреше,
постарайтеся викликати її на відвертість, з'ясувати причину неправди;
·
знайшовши можливу причину неправди,
постарайтеся делікатно усунути її так, щоб розв'язати цю проблему;
·
не карайте дитину, якщо вона сама
зізнається в неправді, дасть оцінку власному вчинку.
·
Емоції виникають у процесі взаємодії з
навколишнім світом. Необхідно навчити дитину адекватно реагувати на певні ситуації
та явища зовнішнього середовища.
·
Не існує поганих і хороших емоцій і
дорослий у взаємодії з дитиною повинен постійно звертатись до доступних їй
рівнів організації емоційної сфери.
·
Почуття дитини не можна оцінювати, не слід
вимагати, щоб вона не переживала те, що вона переживає. Як правило, бурхливі
афективні реакції — це результат тривалого стримування емоцій.
·
Потрібно навчити дитину усвідомлювати свої
почуття, емоції, виявляти їх у культурних формах, спонукати до розмови про
свої почуття.
·
Не слід вчити дитину пригнічувати власні
емоції. Завдання дорослих полягає в тому, щоб навчити правильно спрямовувати,
виявляти свої почуття.
·
Не слід у процесі занять з «важкими»
дітьми намагатися цілком ізолювати дитину від негативних переживань. Це
неможливо зробити в повсякденному житті, і штучне створення «тепличних умов»
тільки тимчасово вирішує проблему.
·
Треба враховувати не просто модальність
емоцій (негативні чи позитивні), а й їхню інтенсивність. Надлишок одноманітних
емоцій спричиняє негативні явища.
·
Для профілактики емоційного напруження
слід долучати дитину до різних видів діяльності. Корисним для емоційного
розслаблення є застосування гумору.
·
З метою ліквідації негативних емоцій
потрібно спрямовувати їх у творче русло: мистецтво, поезію, літературу, музику
чи заняття танцями.
·
Ефективність навчання дитини володіти
своїми емоційними станами значною мірою залежить від особливостей її ставлення
до себе. Завищена чи занижена самооцінка суттєво погіршує самопочуття дитини,
створює бар'єри для необхідних змін. У таких випадках потрібно починати роботу
з корекції ставлення до себе, учнівської самооцінки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий