понедельник, 1 февраля 2016 г.

Креативність у структурі педагогічної діяльності

Креативність у структурі педагогічної діяльності

 Одним із головних завдань вчителя є організація навчальної діяльності таким чином, щоб в учнів сформувалися потреби у здійсненні творчого перетворення навчального матеріалу з метою оволодіння новими знаннями.

   Нестандартні уроки - це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну (невстановлену) структуру. Нестандартні прийоми на уроках дозволяють зробити математику більш доступною і захоплюючою, зацікавити всіх учнів, залучити їх до діяльності, в процесі якої здобуваються необхідні знання, вміння та навички. Для учнів нестандартний урок - перехід в інший психологічний стан, це інший стиль спілкування, позитивні емоції, відчуття себе в новій якості; це можливість кожному проявити себе, розвинути свої творчі здібності та особисті якості. Діти, як правило, бувають поставлені в «ситуацію успіху», що сприяє пробудженню їх активності і в роботі на уроці, і в підготовці творчих домашніх завдань. Нестандартний урок не тільки навчає, а й виховує дитину.
   Нестандартні  прийоми на уроках підвищують ефективність навчання, припускають творчий підхід з боку і вчителя, і учнів. Це одна з форм активного навчання.
У своїй роботі  я застосовую різноманітні нестандартні уроки:
урок - конференція, урок - змагання, урок - гра, урок творчості,
урок - залік, урок - подорож, урок - тренажер, урок - лекція, урок - аукціон, урок - творчий звіт.
  Уроки творчості - це уроки складання і рішення задач. Цінність складання завдань учнями полягає в тому, що:
• присутній елемент дослідження рішення;
• встановлюється зв'язок між усіма видами завдань;
• легко доступна система завдань з теми;
• присутній елемент творчості.
   Уроки творчості дозволяють активізувати розумову діяльність учнів, розвивають уміння і навички більш усвідомленого, практичного застосування школярами вивченого матеріалу, дають можливість збільшити обсяг вирішуваних завдань, підвищують інтерес до вивчення математики.
     Урок-загадка таїть у собі великі можливості для розвитку творчих здібностей дитини, тренування пам'яті.
   Процес відгадування, на думку сучасних педагогів, є своєрідною гімнастикою, мобілізуючої і дренуючої  розумові сили дитини.  На таких уроках використовуються кросворди як засіб перевірки  ерудиції учнів, а також для кращого засвоєння ними фактичного матеріалу. Логічні завдання кросвордів потрібно підбирати з урахуванням вікових та психологічних особливостей учнів. Тематичні кросворди використовуються як для фронтальної, так і для індивідуальної роботи з учнями.
   Мета нестандартних прийомів навчання проста - оживити нудне, уявляючи творчістю, зацікавити учнів, так як інтерес - це каталізатор всієї навчальної діяльності. Нестандартні уроки - це завжди свята, коли активні всі учні і клас стає творчою лабораторією. Ці уроки включають в себе все розмаїття форм і методів, особливо таких, як проблемне навчання, пошукова та дослідницька діяльність, міжпредметні і внутрішньопредметні зв'язку, опорні сигнали, конспекти та ін. Знімається напруженість, властива звичайним урокам, пожвавлюється мислення, підвищується інтерес до предмету в цілому.
     Важлива роль у розвитку творчих здібностей учнів відводиться іграм на уроках математики - сучасному і визнаному методу навчання і виховання, що володіє освітньої, розвиваючої і виховує функціями, які діють в органічній єдності.
   У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, мислити самостійно, розвивається увага, прагнення до знань.
    При використанні казок у процесі навчання математики основний акцент робиться не на запам'ятовуванні навчальної інформації, а на глибокому її розумінні, свідомому і активному засвоєнні. Самостійно придумана казка з використанням в сюжетній лінії математичних понять та їх властивостей дозволяє міцніше і повніше засвоїти ці поняття.
  Включаючи  казки в навчальний процес, потрібно дотримувати  необхідні дидактичні умови:
• відповідність тематики казок віком школярів;
• використання досвіду учнів, який вони отримали на інших уроках;
складання  казок учителем разом з дітьми, так як це не лише приклад того, як треба складати, але і стимуляція роботи учнів.
     Казки з математики виконують різні функції в навчальному процесі:
• організаційну - залучення уваги до досліджуваних об'єктів, підвищення інтересу до навчального матеріалу, поліпшення мікроклімату на уроці;
• змістовну - поглиблення розуміння окремих властивостей досліджуваного об'єкта, повідомлення додаткових відомостей про нього;
• контролюючу - коректне виявлення наявних недоліків в засвоєнні матеріалу, ступеня і глибини його засвоєння;
• мотиваційну - підвищення рівня мотивації у вивченні навчального предмета.
    Застосовуються казки з математики на різних етапах навчального процесу.
     Цілепокладання.
 Казки математичного змісту або уривки з них, прочитані на початку уроку, сприяють підвищенню уваги учнів, їх мотивації, яка призводить до подальшого самостійного поглибленого вивчення теми.
      Вивчення нового матеріалу.
 Казки підвищують рівень позитивних емоцій, що сприяє несвідомому засвоєнню матеріалу. Нестандартна форма викладу наукових понять дозволяє побачити розглянуті об'єкти з «незвичній» сторони, що сприяє більш глибокому і міцному запам'ятовуванню матеріалу.
     Закріплення матеріалу.
Завдання типу «продовж казку», «проаналізуй казку», «знайди в казці помилки» закріплюють і поглиблюють програмні знання, відкривають для учнів вивчене з новою, незвичного боку, що сприяє розвитку їх творчих здібностей.
    Контроль за засвоєнням матеріалу.
Твір власних казок з вивченої теми з незвичайним целеполаганием: для учнів інших класів у паралелі, для публікації в шкільній пресі і т.д.
      Підсумкове повторення.
 Твір власних казок різних форм і обсягів по темах, вивчених протягом навчального року, дозволяє обіграти в казці відразу кілька різних математичних ідей, відшукати нові зв'язки і відносини між математичними героями (об'єктами).
     Створення казок при навчанні математики є одним з найоригінальніших і ефективних засобів всебічного творчого розвитку школярів.
       В рамках формуючого етапу експерименту були розроблені і проведені уроки в нестандартній формі, орієнтована на розвиток креативних здібностей молодших школярів у навчальному процесі. Результатом її функціонування повинні стати високий рівень розвитку творчого мислення, творчої уяви, цілеспрямоване застосування учнями методів творчості в процесі виконання завдань.

Комментариев нет:

Отправить комментарий